logo

Quotes About Philosophy

The soul is pained by all things it thinks upon.
~ Joris-Karl Huysmans
But," thought Durtal, "seeing that there are so many more things betwixt heaven and earth than are dreamed of in anybody's philosophy, why not believe in the Trinity? Why reject the divinity of Christ? It is no strain on one to admit the Credo quia absurdum of Saint Augustine and Tertullian and say that if the supernatural were comprehensible it would not be supernatural, and that precisely because it passes the faculties of man it is divine. "And—oh,
~ Joris-Karl Huysmans
Movement, after all, seemed futile to him. He felt that imagination could easily be substituted for the vulgar realities of things.
~ Joris-Karl Huysmans
Ah, a literatura!... - exclamou. - Meu amigo, ler não é pensar a sós: ler é dialogar! Porém o diálogo da leitura é um diálogo platónico: o teu interlocutor constitui uma ideia. Contudo não se trata de uma ideia imutável: ao dialogares com ela, modifica-la, torna-la tua, chegas a acreditar na sua existência autónoma...
~ José Carlos Somoza
ya sabéis que el gran Platón dijo que las matemáticas tienen la finalidad de conducir al espíritu a la contemplación de las esencias inteligibles.
~ José Luis Corral
Trincheras de ideas valen más que trincheras de piedra.
~ Jose Marti
Y por qué no aprendes y haces como yo? -¿Y qué haces? - No espero nada, así no me decepciono...
~ José Mauro de Vasconcelos
In a way the philosopher and the barber are of the same guild; the barber cuts hair and the philosopher splits hairs.
~ Jose Ortega y Gasset
I am myself and my circumstance. I live therefore I think.
~ Jose Ortega y Gasset
The abstract is no more than an instrument, an organ, to see the concrete clearly.
~ Jose Ortega y Gasset
rationalism is a form of intellectual bigotry which, in thinking about reality, tries to take it into account as little as possible.
~ Jose Ortega y Gasset
Da grima escuchar las inepcias que a toda hora se dicen.
~ Jose Ortega y Gasset
El hombre de cabeza clara mira de frente la vida, se hace cargo de que todo en ella es problemático y se siente perdido. Como vivir es sentirse perdido, el que lo acepta ya ha empezado a encontrarse.
~ Jose Ortega y Gasset
La idea del principio en Leibniz ? la evolución de la teoría deductiva.
~ Jose Ortega y Gasset
Vivir es encontrarse náufrago entre las cosas
~ Jose Ortega y Gasset
Nu încape nici o îndoial?,ÅŸi respingerea poate fi umbra unei mângâieri.
~ Jose Ortega y Gasset
La libertad de espíritu (...) se mide por su capacidad de disociar ideas tradicionalmente inseparables
~ Jose Ortega y Gasset
El mundo o nuestra vida posible es siempre más que nuestro destino o vida efectiva
~ Jose Ortega y Gasset
Yo soy yo y mi circunstancia, y si no la salvo a ella no me salvo yo.
~ Jose Ortega y Gasset
Wherever in this sublunary world philosophy is absent, there reigns somnambulism
~ Jose Ortega y Gasset
La polémica es, después de todo, la forma única de la labor intelectual: la república de gérmenes racionales que constituye nuestra alma no es más que un fermento peculiar de lo que ya hay en otras almas. El contenido de nuestro cerebro se organiza en la lucha con los idearios ajenos. La historia de las ciencias es íntegramente la relación de las polémicas entre grandes pensadores.
~ Jose Ortega y Gasset
Everything in the world is strange and marvellous to well-open eyes.
~ Jose Ortega y Gasset
Ser artista es no tomar en serio al hombre tan serio que somos cuando no somos artistas.
~ Jose Ortega y Gasset
We do not live to think, but, on the contrary, we think in order that we may succeed in surviving.
~ Jose Ortega y Gasset